Esam jau atraduši bezmaksas attēlus un bezmaksas rīku to apstrādei. Taču jo vairāk mēs runāsim un apskatīsim piemērus par mājaslapu noformējumu un visiem citiem vizuālajiem materiāliem, jo svarīgāk ir jau laicīgi sākt ar pašiem pamatiem. Tad nu šoreiz īsais raksts par diviem pamata elementiem – režģi (grid) un tukšo/brīvo vietu (negative space)!
Režģis
Kas tas ir?
Režģis ir izkārtojums, kas nosaka, kā elementi tiks izvietoti viens pret otru (un pret telpu, kurā tie atrodas). Praktiski tās ir arī šaurās, raustītās līnijas, kas parādās visos grafiskajos rīkos. Režģim nav jābūt kā rūtiņu burtnīcai – ideāli vienādos mazos kvadrātiņos.
Kāpēc tik svarīgi?
Neizmantojot režģi, bet izkārtojot elementus tikai pēc acu mēra, parasti elementi ir nobīdīti attiecībā viens pret otru, nav centrēti, līdz ar to kopējais izkārtojums vairs nav profesionāls (diemžēl arī pati dažreiz laika trūkuma dēļ noignorēju šo likumu). Jo mazāk elementu, jo būtiskāk izmantot režģi. Kāpēc tā? Jo tad skatiens ir vairāk pievērsts atsevišķiem elementiem, un šī nobīde ir pamanāmāka.
Tukšā vieta
Kas tas ir?
Te jau nosaukums pats par sevi runā. Tā tik tiešām ir vienkārši… tukša vieta!
Kāpēc tik svarīgi?
Tukšā vieta ļauj elementiem elpot. Elementi var izcelties. Ir vieglāk fokusēt skatienu uz konkrētām lietām un kopējais iespaids uzreiz kļūst kārtīgāks, elegantāks un patīkamāks.
No vienas puses visiem vienmēr gribās iekļaut pēc iespējas vairāk elementu un informācijas. No otras puses viss izskatās pieblīvēts, un apmeklētājs nevar saprast uz ko fokusēties, vai arī to ir grūti izdarīt, jo skatiens šaudās pa mājaslapu vai attēlu. Bieži vien cilvēks vienkārši apjūk un novēršas.
Ja bez režģa vēl var dzīvot, tad bez tukšās vietas gan ne, un tāpēc to ir jāievēro visur:
Piemērs attēlam
Vispirms es izveidoju attēlu, kurā necentos neko īpaši ievērot.
Pēc tam es izkārtoju (šinī gadījumā nocentrēju) elementus, izmantojot režģi.
Pēc tam es izkārtoju un samazināju elementus, lai attēlā būtu vairāk tukšās vietas starp elementiem un attēla malām.
Iespējams, daži neieskatoties teiks, ka nav būtiskas atšķirības, taču atšķirība noteikti ir. Pie tam, cik graujošs efekts ir šo divu nosacījumu neievērošanai katrā noformējumā ir citādāks. Taču, jo profesionālāku iespaidu vēlies radīt, jo būtiskāk tos ievērot! Arī fontu izvēle, hierarhija un krāsas ir ļoti svarīgi elementi, bet pie tā atgriezīsimies citreiz.
Bet nākamajā rakstā.. Pievienosim mājaslapai Google Analytics, jo jāzina taču, kas pie tevis nāk!