Pati pirmā lieta mājaslapas izveidē (pēc tam, kad esi nolēmis, par ko tā būs ) ir izvēlēties domēna vārdu. Mans domēna vārds ir uztaisimajaslapu.org. Kā izvēlēties, un ko ņemt vērā, lasi tālāk.
Kas tas ir, un kam to vajag?
Vienkāršā veidā domēna vārdu var salīdzināt ar mājas adresi. Kad tiek nopirkts domēna vārds, tad tas tiek pievienots kopējam adrešu katalogam. Tagad visi, kas grib atrast tavu lapu (māju), spēs to izdarīt, ierakstot adresi interneta pārlūkā, jo šī adrese ir reģistrēta.
Taču domēna vārds ir tikai adrese. Tukša adrese. Reāli tur nekā nav, pat vietas, uz kuras kaut ko uzcelt vai izlikt zīmi, ka drīz tur kaut kas būs.
Tam būs vajadzīgs hostings, par ko runāsim kādā no nākošajiem rakstiem.
Domēna vārds sastāv no divām daļām:
- augšējā līmeņa domēns, kas norāda uz organizācijas tipu vai valsts kodu, – org, com, lv, net, uk;
- vārds vai vairāki vārdi, kas norāda uz konkrētu adresi (datoru) – uztaisimajaslapu, draugiem, twitter.
Dažreiz adreses laukumā var pamanīt arī garāku hierarhiju, piemēram, blog.uztaisimajaslapu.org. Šinī gadījumā “blog” būtu apakšdomēns domēnam “uztaisimajaslapu.org”.
Kā izvēlēties augšējā līmeņa domēnu?
Izvēloties augšējā līmeņa domēnu jāņem vērā auditorija, kas šo lapu apmeklēs.
Populārākie varianti ir:
.lv– ja lapas galvenie apmeklētāji būs Latvijā dzīvojošie vai arī plāno uzsvērt, ka tu/tavs uzņēmums ir no Latvijas (Tas pats attiecas uz jebkuras citas valsts domēnu kā .ee, .lt, .ru, .uk, utt.).
.com– commercial, visizplatītākais domēns pasaulē, izmantojās pārsvarā starptautiskiem uzņēmumiem/lapām un angliski runājošās valstīs kā ASV, Kanāda.
.co – šis oriģināli ir Kolumbijas domēns. Bet tas ir kļuvis ļoti populārs, jo ir kā alternatīva .com. Liela daļa jauno uzņēmēju izmanto tieši .co!
.org – organization, paredzēts organizācijām. Taču nekādus dokumentus, lai reģistrētu tādu, nav jāiesniedz.
Liela daļa jauno uzņēmumu izmanto tieši .co domēnu.
Pedējā laikā arvien vairāk sāk parādīties nestandarta domēni, tādi kā .design, .download, .info. Šie domēni parasti nav iekļauti domēns + hostings standarta pakās, un maksā dārgāk.
Pilnu sarakstu ar visiem augšējā līmeņa domēniem var redzēt te.
Ņem vērā, ka:
- .lv domēniem netiek nodrošināts domēna privātums;
- .lv domēnu reģistrāciju nodrošina lielākoties vietējie pakalpojumu sniedzēji – tāpēc ja izvēlēsies hostingu ne no vietējiem (jo piedāvā vairāk iespējas), nāksies pirkt atsevišķi un savienot kopā pašam (tam sekos pamacība nākamajos rakstos);
- .lv domēns izraisa vislielāko uzticību apmeklētājiem no Latvijas;
- .com un .co spēj piesaistīt plašāku interesi no ārvalstīm, bet var arī samazināt to no Latvijas, it īpaši, jo gados vecāka ir auditorija, jo cilvēki tam neuzticas un domā, ka tā ir ārzemju lapa, kas automātiski pārtulkota;
- .org ir neintrāla izvēle starp .lv un .com. Es izvēlējos .org, jo tas atšķirībā no .lv nodrošina domēna privātumu, ietilpst gandrīz visos domēns+hostings piedāvājumos, un nav .com, kas varētu cilvēkiem likt domāt, ka tā ir ārzemju lapa;
- visi jaunie veidi kā .info, .color, .design utt. maksās dārgāk, taču ļaus izcelties. Tajā pašā laikā jārēķinās, ka daudzi potenciālie apmeklētāji, redzot tādus piemērus kā uztaisiplakatu.design, vienkārši nesapratīs, ka tā ir mājaslapa. Vismaz tuvākajā laikā. Turklāt, ja nav pietiekami daudzi pircēju šādam vārdam, tad tā darbību var apturēt.
Kā izvēlēties vārda daļu?
Parasti izmanto uzņēmuma nosaukumu, vai, ja darbojies kā pašnodarbinātais, tad var izmantot kombinācijas vārds,uzvārds + sfēra. Piemēram, abelefoto.lv vai kateabele.lv vai katefoto.lv.
Ja tava mājaslapa ir par ideju/zināšanām/padomiem u.tml., tad izvēloties domēna vārdu, pievērs uzmanību divām lietām:
- Domēna vārdam vajadzētu iekļaut atslēgvārdu, pēc kura cilvēki kaut ko meklēs. Piemēram, uztaisimājaslapu.org, atslēgas vārds ir “mājaslapa” (locījums gan nesakrīt). Tas ļoti, ļoti patīk meklētājiem kā Google! Un uzreiz arī visiem, kas kaut kā nonākuši/ ieraudzījuši tavu lapu, ir skaidrs par ko ir runa.
- Domēna vārdam vajadzētu iekļaut personīgo saikni ar potenciālo apmeklētāju. Šai mājaslapai tāda ir “uztaisi”, tas ir skaidrs un personīgs pamudinājums apmeklētājiem.
Viens lielisks piemērs Latvijā no esošajiem uzņēmumiem ir internetveikals manaslecas.lv. Tas ir īss, vienkāršs, nepārprotams un pats galvenais, iekļauj gan galveno atslēgas vārdu, kas ir “lēcas”, gan personīgo elementu “manas”.
Vēl izvēloties domēna vārdu, jāņem vērā, ka:
- jāizvairās no palīgvārdiem:
kauztaisitmajaslapu.org -> uztaisitmajaslapu.org - labāk izvairīties no domuzīmēm, jo cilvēki gandrīz nekad nevar atcerēties, ka tur tādas ir, pat ja tas uzlabotu lasāmību:
uztaisi-majaslapu.org -> uztaisimajaslapu.org
- ja iespējams, ieteicams izvēlēties tādas kombinācijas, kur iepriekšējā vārda pēdējais burts nesakrīt ar nākamā vārda pirmo burtu, jo cilvēki rakstot bieži aizmirst otro burtu:
fotoogre.lv -> ogrefoto.lv - izvairies no pārāk populāriem vārdiem un savienojumiem, jo tas apgrūtinās tavas lapas atrašanu meklētājos;
sunskakis.lv -> stripainaiskakis.lv - lai arī daudziem kārdinājums ir milzīgs, labāk neizmantot vārdus no citām valodām. Tas var tikai izraisīt papildu apjukumu. Tiem, kas saprot franču valodu ellephoto.lv izklausās skaisti, bet vidējam latvietim droši vien izraisīs neizpratni vai pat šausmas:
ellephoto.lv -> vinasfoto.lv - pārbaudi, vai neveidojās jauni vārdi dēļ garumzīmju/mīkstinājumu neesamības un vārdu savienojumiem. Cilvēki lasa domēna vārdu no sākuma. Tā kā vārdi nav atdalīti, cilvēki liek kopā burtus, kamēr izveidojās kaut kas loģisks. Cilvēku uztvere, protams, atšķirās, tāpēc pārbaudi visādus variantus. Citādāk sanāks kā ar “kodarivilciena” tagu (mirkļbirku? šie šausmīgie latviskojumi..), kad tas no “Ko dari vilcienā” pārtapa par “Kod arī vilcienā”!
- pārbaudi vai kāds jau nav izveidojis sociālo tīklu profilu ar šādu nosaukumu. Šis punkts tev varētu likties nevajadzīgs, bet patiesībā tas tev aiztaupīs liekus pārpratumus. Pietiekami bieži gadās, ka uzņēmumi/privātpersonas veido šādus sociālo tīklu profilus, kuriem var būt pietiekami daudz sekotāju, bet nereģistrē domēnu. Tu negribēsi pēc tam censties paskaidrot visiem, ka tev nav nekādas saistības ar šiem profiliem;
- vārdam nevajadzētu būt pārāk garam līdz 15 -20 simboliem;
- nereģistrē domēna vārdu uzreiz. Protams, varbūt tu baidies, ka tava ideja ir tik laba, ka kāds tulīt piereģistrēs tādu, bet labāk nogaidīt. Apdomā to rūpīgi un pajautā cilvēkiem, ko viņi domā par tādu domēna vārdu. Citādi tikai iztērēsi naudu vai pēc tam mocīsies ar neveiksmīgu identitāti.
Kur reģistrēt domēna vārdu?
No pašiem sākumiem .lv domēna vārdus reģistrē nic.lv, bet parādās arvien jauni privātie pakalpojuma sniedzēji (ļoti daudz). Es tev iesaku nereģistrēt domēnu, pirms tu esi nolēmis, kuru hostingu pirkt, jo hostinga pakalpojuma sniedzēji piedāvā izdevīgus komplektus. Pie tam, pērkot domēna vārdu + hostingu komplektā, nav pašam tie jāsavieno( bet būs raksts arī par to kā to izdarīt).
Nākamajā rakstā parunāsim par domēna privātumu, lai zinātu, ko mājaslapas apmeklētāji var/nevar uzzināt par tavu personīgo informāciju. Vēl pēc tam sekos sīkākas pamācības par hostingu, domēna vārda reģistrāciju un savienošanu.