SEO jeb kā nonākt pirmajā lapā Google?

Lai arī cik daudz pūles un laika netiktu ieguldīti tavā Facebookā kontā, maksas reklāmās un daudz kur citur, milzīgs potenciāls slēpjas meklētājos, it īpaši Google. Ja tava mājas lapa nonāks pirmajā lapā Google meklētājā pēc pareizā atslēgas vārda, par apmeklētājiem vairs nebūs jācīnās! Taču kā to izdarīt?  SEO ir plašs temats, tāpēc šajā rakstā sāksim ar pamatiem un vēlākajos rakstos turpināsim to visu papildināt un uzlabot.

Kāpēc 1.lapa Google ir tik svarīga?

Latvijā Google ir vadošais meklētājs. Protams eksistē arī Bing, kurā Microsoft iegulda ļoti daudz līdzekļu, taču nepārprotami lielākā daļa cilvēku meklē informāciju tieši Googlē.

Uzņēmumi lielākoties ir gatavi tērēt pamatīgus resursus, lai nonāktu 1.lapā Google, jo tas garantē ļoti daudz apmeklētāju.

Fakts ir tāds, ka mājas lapas, kuras parādās Google rezultātu pirmajā lapā, lielākoties burtiski apēd visu ienākošo satiksmi.

Ko nozīmē SEO?

SEO no angļu valodas atšifrējās kā Search Engine Optimization. To varētu izskaidrot, kā pasākumu kopumu, kas tiek veikts, lai uzlabotu mājas lapas atrašanu meklētājos (Google, Bing u.c.) pēc atbilstošiem atslēgas vārdiem (definīcija man izdevās gandrīz kā no augstkolas grāmatas!). Šis pasākumu kopums ir ļoti plašs – sākot ar tehniskām detaļām, kā mājas lapas ielādes ātruma uzlabošana beidzot ar tik vispārīgām lietām, kā informācijas noderīgums lietotājam.

Kāpēc daudzi pērk SEO kā maksas pakalpojumu?

Lielākoties tam ir trīs iemesli:

  • cilvēki nezina, ka var un kā var izdarīt to paši (vai arī negrib to darīt paši);
  • mājas lapa par katru cenu vēlas konkurēt ar citām mājas lapām ļoti populāros atslēgvārdos un vissīkākās nianses ir ļoti svarīgas;
  • mājas lapas īpašnieki naivi cer sasniegt labus rezultātus ar sliktu saturu.

Tad nu lūk, kārtējo reizi 99% mājaslapas iekrīt pirmajā kategorijā. Tām vajag ievērot pamata lietas (kuras jau drīz sāksim apskatīt) un nevajadzēs maksās par visiem SEO auditiem utt.

Otrā kategorija jau ir nedaudz sarežģītāks jautājums. Šeit mājas lapām lielākoties jau ir ieviestas visas pamata lietas ļoti labā līmenī, taču izvēlētie atslēgvārdi (vārdi pēc kuriem tu vēlies, lai cilvēki atrastu tavu mājas lapu) ir ļoti populāri, un mājas lapas īpašnieki grib noslīpēt SEO līdz pēdējam sīkumam, lai pakāptos vismaz par vienu ierakstu augstāk. Tādos gadījumos neatliek nekas cits kā maksāt par SEO vai ļoti rūpīgi apgūt visas detaļas.

Turpretī trešā kategorija var uzreiz iet mājās. Tie laiki sen jau ir pagājuši. Tie, kas sola, piedodiet!, draņķīgu saturu ar tehniskiem paņēmieniem dabūt pirmajā Google lapā, ir principā krāpnieki.

Dažkārt ir iespējams panākt kādu īslaicīgu efektu, taču tas nesaglabāsies. Ja gribat maksāt par pirmo lapu Google, bet neieguldīt laiku saturā, tad pērciet Google reklāmas. Būs vairāk jēgas nekā no SEO.

Pēc kādiem pamatprincipiem Google atrod lapas un kārto mājas lapas rezultātos?

Katru dienu milzīgs daudzums Google robotiņu (cik jau nu robotiņu, drīzāk programmiņu) staigā apkārt pa tīmekli un “rok” (crawl) informāciju no mājas lapām, bet Google izstrādātie algoritmi pēc tam sakārto šo informāciju. Šie robotiņi un algoritmi kļūst arvien gudrāki un gudrāki. Ja kādreiz Google varēja apmānīt kaut kur vienkārši pierakstot atslēgas vārdu, tad tagad Google ir spējīga analizēt visu tekstu kopumā, lai noteiktu vai konkrēta lapa atbilst meklētajam vārdam vai ne.

Šobrīd (2016. gada pirmā pusē) Google algoritms, kurš nosaka kurā rezultātu lapā tiks parādīta tava mājas lapa pēc izvēlētā atslēgas vārds, darbojas pēc 2 galvenajiem principiem:

  • oriģināls un regulārs saturs – vismaz vienu reizi nedēļā publicējot jaunu rakstu (ar oriģinālu saturu un idejām), mājas lapas reitings pakāpeniski paaugstināsies;
  • linki uz šo mājas lapu + sociālie tīkli – vai uz tavu mājas lapu ir atsauces no citiem nopietniem saitiem un tavi raksti ir ieteikti un kopīgoti sociālajos tīklos. Te vajadzēs laiku.

Taču svarīgi arī ir tas:

  • vai mājas lapa ir ērti lietojama no mobilajām ierīcēm (responsīva);
  • mājas lapas vecums – Google patīk mājas lapas, kas pastāv jau ilgāku laiku;
  • vai tā ielādējās ātri – <2 sekundēs;
  • vai ir tekstam atbilstoši attēli;
  • vai teksts ir pietiekami garš;
  • vai mājas lapas kods ir tīrs (clean) – WordPress savienojumā ar labas kvalitātes tēmu par to parūpēsies;
  • vai ir atbilstoši mājas lapas rakstu/lapu meta-nosaukumi (par to nākamajā daļā).

Ir ļoti daudz vēl citu faktoru un detaļu, bet vienā rakstā tās visas aptvert nevar. Tāpēc atsevišķi pie tām atgriezīsimies vēlāk.

Kas ir pats svarīgākais?

Labā ziņa ir tāda ka SEO sen vairs nav orientēts tikai uz tehnisko pusi – galvenais punkts ir un paliek saturs. Tas ir viens no Google solījumiem un pamatprincips, kā Google vēlas nodrošināt cilvēkus tieši ar to informāciju, kuru viņi meklē. Lai tava mājas lapa sasniegtu labus rezultātus, saturam ir jābūt tādam, kuru atzinīgi novērtētu īsts cilvēks (nevis robots).

Vienmēr centies veidot pēc iespējas interesantāku saturu. Ar attēliem, linkiem un noderīgu informāciju. To novērtēs atzinīgi gan apmeklētāji, gan Google.

Līdz ar to mājas lapas saturam jābūt:

  • izsmeļošam – gan cilvēki, gan Google novērtē rakstus ar vērtīgu informāciju, kas ir apskatīta no dažādiem punktiem un nav tikai īsa atbilde uz vienu jautājumu. Viens kritērijs, kā vari pakontrolēt pats sevi ir vismaz 1000 vārdu apjoms vienam rakstam. Daudzi teiks, ka daudz kur rekomendē vismaz 300 vārdus, bet jāatzīst, ka 300 vārdi nav saturs. Tas ir ievads. Īsākām tēmām vēl var pieļaut 600+, bet es tomēr cenšos 1000+.
  • ar linkiem uz citām saistītām lapām;
  • ar attēliem – cilvēki ar vien sliktāk sāk uztvert informāciju, kas nav vizuāla;
  • oriģinālam un lasāmam – Google ļoti ātri sapratīs, ja kopēsi tekstu no citām lapām vai arī kopēsi iekšā fragmentus pa taisno no Google translate;
  • strukturētam – Google patīk, ja tā uzreiz saprot, kurš teikums ir vienkārši teksts un kurš ir visraksts;

Šis ir viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc tik daudz uzņēmumiem iesaka pievienot bloga sadaļu savai mājas lapai (kā daļu no šobrīd tik populārās stratēģijas – content marketing). Piemēram, uzņēmums, kas pārdod tomātus, regulāri publicē rakstus par receptēm, šķirnēm utt. Šī mājas lapa veidojot šādus rakstus iegūs arvien labāk novērtējumu Google, un cilvēki, kas meklēs vārdu “tomāti” ar vien biežāk nonāks šajā lapā.

Ļoti populārs ir kļuvis “content marketing” – stratēģija, kad produkta pircējus piesaista, piedāvājot tiem vērtīgu bezmaksas informāciju. Tas ir arī viens no galvenajiem SEO principiem.

Jāatzīst, ka ļoti daudziem jau tādas bloga sadaļas ir, taču tas prasa daudz ieguldījuma, laika un arī radošu pieeju. Diemžēl lielākā daļa ātrāk vai vēlāk šo sadaļu pamet novārtā (nepelnīti).

Tikai tad, kad tev jau būs vērtīgs saturs, kuru uzlabot priekš meklētājiem, ir jēga apgūt un ieviest citus SEO pasākumus.

Lūk, esam iepazinušies ar galvenajiem SEO principiem. Drīz sekos otrā daļa par SEO un tad arī tiks demonstrēti praktiski piemēri, kā daudzas lietas viegli realizēt dzīvē. Taču līdz tam, tev ir laiks piestrādāt pie gariem un vērtīgiem rakstiem savai mājas lapai (blogam)!